blaasmuziek
Anton
2012-02-12 15:37:14 UTC
Hallo,
Ik ben op zoek naar harmonieuze, melodieuze blaasmuziek. Iemand een tip?
Het mag zowel gaan om koperblazers als houtblazers, en zowel ensemble als concert/symphonie. Als het maar rustig, melodieus en harmonieus is, geen marsmuziek bijvoorbeeld. Alvast mijn dank!
Mvg, Anton
dirk
Iets als de Serenade opus 44 van Dvorák?
Anton
2012-02-12 18:17:27 UTC
Post by dirk
Iets als de Serenade opus 44 van Dvorák?
Dat is inderdaad wel mooi, komt in elk geval aardig in de buurt.
Vooral het Andante con moto, en (niet geheel onverwacht) wat minder het Allegro molto. Bedankt!
Meer tips zeer welkom.
Mvg, Anton
dirk
Misschien Gounod: Petite symphonie (voor 9 blazers).
dirk
2012-02-12 18:51:31 UTC
Post by dirk
Post by Anton
Post by dirk
[...]
Fragmentjes hiervan kun je beluisteren van een opname van het Ensemble Fidelio,
samen met andere werken voor blazers van d'Indy en Bizet (die van Bizet
zijnbewerkingen).
http://www.amazon.com/Petite-Symphonie-Gounod/dp/B00004SO3V/
MRe
2012-02-12 21:49:40 UTC
Post by Anton
[...]
Reneissance blazers, I Fedeli
http://ifedeli.org/

MRe
EM
2012-02-12 23:10:02 UTC
Post by Anton
[...]
(Geen terugloop? KPN heeft toch een usenetserver? Die is te prefereren
boven dat idiote Google-groups, de favoriet van trollen en ander tuig)

Ik ken geen werk met/voor blazers dat alleen maar "rustig" is (wil je
in slaap gesust worden?). Daarvoor zul je zijn aangewezen op de
langzame delen. Je geeft niet aan of snaarinstrumenten ook mogen
meedoen. Daarvan ga ik wel uit.

Haydn: trompetconcert, hoornconcert.
Mozart: klarinetkwintet, -trio, -concert, Gran Partita.
Beethoven: septet op. 20.
Beethovens kompaan Reicha: fraaie werken voor blazers en
strijkensemble.
Hummel: septet op. 114.
Schubert: octet D803.
Schumann: Konzertstück.
Brahms: klarinetkwintet, -trio, -sonates, hoorntrio.
Debussy: sonate voor fluit, altviool en harp.
Nielsen: fluitconcert, klarinetconcert, blaaskwintet.
Messiaen: Quatuor pour la fin du temps.
Hoewel misschien zelden "rustig" genoeg voor jou, zou ik de diverse
werken van Janácek met een prominente rol voor blazers willen
aanbevelen. Om te beginnen diens Sinfonietta. De muziek is te goed en
te mooi om te negeren.

En natuurlijk nog veel meer...

Er is (was?) een alleraardigst 6cd-doosje van Brilliant Classics met
muziek voor blazers+ (van kwintet tot nonet), waarin jammer genoeg
(waarschijnlijk geen goedkope licenties) muziek van Antonin Reicha
ontbreekt (getiteld 'Romantic Ensembles', nr. 92294).

Misschien ook iets voor jou:

http://concerthuis.radio4.nl/uitvoerende/3261/Danzi_Kwintet
(Reicha, Danzi)

<http://concerthuis.radio4.nl/concert/1210/Omroeparchief_pianist_Ronald_Brautigam_50_jaar_?work=4738>
(Beethoven: kwintet voor piano en blaasinstrumenten)

<http://concerthuis.radio4.nl/concert/1270/Internationaal_Kamermuziek_Festival_Utrecht_2011_Janine_Jansen_en_diverse_solisten?work=4981>
(Beethoven: septet op. 20)

<http://concerthuis.radio4.nl/concert/1120/Matinee_op_de_vrije_zaterdag_Ensemble_Modern_o.l.v._Dominique>
(Mozart: Gran Partita)

<http://concerthuis.radio4.nl/concert/1149/Storioni_Festival_2008__Johanette_Zomer_e.a.>
(Mozart: kwintet voor piano en blazers;
Schubert: liederen met blaasinstrument)

(En nog veel meer op die website)

EM
Anton
2012-02-13 08:50:19 UTC
Post by Anton
Ik ben op zoek naar harmonieuze, melodieuze blaasmuziek.
Bedankt voor alle reacties!
Ik kan denk ik wel even vooruit met de gegeven tips.
Mvg, Anton
Paul W.
2012-02-13 10:24:03 UTC
Post by Anton
[...]
Ik moet toch welhaast aannemen dat je op de hoogte bent van Mozarts Gran
Partita KV 361/370a?
Het mooiste wat ik aan blaasmuziek ken.
Lucas Hagemans
2012-02-21 12:24:47 UTC
Hallo Anton,

de blazers-sectie van mijn orkest vroeger deed ooit het langzame
gedeelte van Jupiter uit The Planets van Gustav Holst. Zeer plechtig
en gedragen, erg mooi